Hoe realiseert de OmzetFabriek solide omzetgroei?

Omzetgroei is geen doel, maar een resultaat.

Het is het logisch gevolg van de optelsom van al je commerciële inspanningen.

”Ik geloof dat verkopen is als een productieproces, je richt twee productielijnen in: één voor het beheren van bestaande klanten en één voor het werven van nieuwe klanten. Vervolgens combineer je de juiste mensen, energie, focus, werkwijze en gereedschap met goed verkoopleiderschap. De basis van de Omzetfabriek”

Bestaande klanten

Het uitgangspunt van mijn werkwijze is enthousiaste klanten. Vanuit de analyse van de OmzetFabriek wordt het verkoopproces optimaal ingesteld voor klantbehoud, klantgroei en rendement.

Nieuwe klanten

Het verwerven van nieuwe klanten realiseer ik door leadgeneratie, sturing op de salesfunnel (het proces van lead tot nieuwe klant) en verbinding met nieuwe klanten.

Sales leiderschap

Een goede salesmanager maakt een salesteam succesvol. Hierbij zijn de focus op het team, commercial control, commercial excellence en de uitvoering van cruciaal belang.

De werkwijze van de OmzetFabriek

Bij de OmzetFabriek zorgen we dat iedereen binnen het verkoopteam dezelfde heldere verkooptaal gaat spreken. Ook wordt er een systeem aangelegd om het salesproces inzichtelijk en bestuurbaar te maken. Dat doen we in de volgende stappen:

  • Neerleggen van een fundament voor goede salesorganisatie door training in de basics van salesprocessen. Deze training wordt afgestemd op het niveau van het team;
  • Analyseren van de huidige salessituatie en -organisatie;
  • Inrichten van de productiecontrol om het verkoopproces inzichtelijk te maken en te sturen. Om dit te bereiken, worden deze processen opgedeeld in logische, meetbare stappen;
  • Met het team bouwen aan de optimale instelling van de verkoopprocessen;
  • Zorgen dat iedereen in het team in zijn kracht wordt gezet binnen de verschillende processtappen.

Samen zorgen we voor een integrale aanpak die jou en je team helpt zelfstandig de sales draaiende te houden en blijvend te optimaliseren. Het resultaat is duidelijk: een goedlopende omzetfabriek.

De OmzetFabriek werkt volgens een duidelijke zienswijze op sales.

Lees meer over mijn kijk op sales

Maatwerk verkoophandboek van de OmzetFabriek

Het verkoophandboek beschrijft de manier van verkopen voor jouw bedrijf. Ik stel dit handboek samen gedurende de periode dat ik het verkoopteam coach of mijn rol als interim manager vervul.

Het handboek is enerzijds een kennisdocument en naslagwerk rond de verkoopaanpak. Het handboek zorgt ervoor dat het hele team onderling dezelfde taal gaat spreken.

Anderzijds beschrijft het als praktisch handboek de verkoopprocessen. Denk hierbij aan aspecten als de elevator pitch, vragen in verkoopgesprekken, belscripts, de classificatie van leads en de unieke verkoopkenmerken. Ook zaken als doelstellingen, de vertaling naar marktdruk (bijvoorbeeld afspraken en calls), en agenda-indelingen zijn vastgelegd in het handboek.

Het handboek is ook bedoeld om nieuwe medewerkers snel en goed te laten aansluiten op de commerciële aanpak. Dit helpt om de aanpak vast te houden als ik zijn werkzaamheden bij jullie heb afgerond.

Enthousiaste klanten als basis voor groei

Het realiseren van enthousiaste klanten noem ik Klanthousiasme! Klanthousiasme leidt tot omzetgroei. Want enthousiaste klanten blijven langer je klant en ze kopen makkelijker andere producten en diensten bij je; ze kennen je immers al. Bovendien bevelen enthousiaste klanten je aan bij anderen. Deze mond-tot-mondreclame leidt tot nieuwe klanten.

60 - 70%
is de kans om iets (extra’s) aan een enthousiaste klant te verkopen
5 - 20%
is de kans om iets aan een nieuwe klant te verkopen
5 - 7 x
kost het meer om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande te behouden
6 - 9 x
vertellen klanten het aan anderen als hun klacht goed is opgelost
9 - 15 x
vertellen ontevreden klanten hun ervaring aan anderen
70%
van de nieuwe klanten komt vanuit aanbevelingen van enthousiaste klanten

Sales Consulting: “Zelf heb ik een marketing- en online salesachtergrond. Ik heb Ernst-Jan gevraagd om me te helpen bij het bouwen van een commercieel plan waar mijn verkooporganisatie de komende jaren mee vooruit kan. Hier heeft hij geweldig geholpen.”

Damir Grcic | Directeur Klantacquisitie MKB Banking ABN AMRO

Consultent; Ernst-jan heeft de RvB van schoonmaakbedrijf CSU ondersteunt met de planvorming wat betreft de commerciële strategie. Hij heeft de verschillende groei elementen samengebracht in een krachtig plan met een heldere storyline. Hiermee kon de RVB de organisatie goed meenemen in de groeiplannen en ambities.

“EJ kenmerkt zich door zijn expertise op een breed speelveld van commercie en ondernemend handelen enerzijds en door zijn uitgesproken manier van verbinden anderzijds. Voor mij persoonlijk is hij daardoor een echte sparringpartner. EJ weet nieuwe en frisse inzichten te brengen, vraagt goed door naar de echte pijn en doelen. Vervolgens bijt hij zich vast. Dat levert stevige gesprekken op die echt het verschil maken tussen een quick fix en een duurzame aanpak bij het bereiken van je commerciële doelstellingen”

Esmeé Ficheroux | Raad van Bestuur CSU