Omzetgroei is geen doel, maar een resultaat.
Het is het logisch gevolg van de optelsom van al je commerciële inspanningen.
”Ik geloof dat verkopen is als een productieproces, je richt twee productielijnen in: één voor het beheren van bestaande klanten en één voor het werven van nieuwe klanten. Vervolgens combineer je de juiste mensen, energie, focus, werkwijze en gereedschap met goed verkoopleiderschap. De basis van de Omzetfabriek”
Het uitgangspunt van mijn werkwijze is enthousiaste klanten. Vanuit de analyse van de OmzetFabriek wordt het verkoopproces optimaal ingesteld voor klantbehoud, klantgroei en rendement.
Het verwerven van nieuwe klanten realiseer ik door leadgeneratie, sturing op de salesfunnel (het proces van lead tot nieuwe klant) en verbinding met nieuwe klanten.
Een goede salesmanager maakt een salesteam succesvol. Hierbij zijn de focus op het team, commercial control, commercial excellence en de uitvoering van cruciaal belang.
Bij de OmzetFabriek zorgen we dat iedereen binnen het verkoopteam dezelfde heldere verkooptaal gaat spreken. Ook wordt er een systeem aangelegd om het salesproces inzichtelijk en bestuurbaar te maken. Dat doen we in de volgende stappen:
Samen zorgen we voor een integrale aanpak die jou en je team helpt zelfstandig de sales draaiende te houden en blijvend te optimaliseren. Het resultaat is duidelijk: een goedlopende omzetfabriek.
De OmzetFabriek werkt volgens een duidelijke zienswijze op sales.
Lees meer over mijn kijk op salesHet verkoophandboek beschrijft de manier van verkopen voor jouw bedrijf. Ik stel dit handboek samen gedurende de periode dat ik het verkoopteam coach of mijn rol als interim manager vervul.
Het handboek is enerzijds een kennisdocument en naslagwerk rond de verkoopaanpak. Het handboek zorgt ervoor dat het hele team onderling dezelfde taal gaat spreken.
Anderzijds beschrijft het als praktisch handboek de verkoopprocessen. Denk hierbij aan aspecten als de elevator pitch, vragen in verkoopgesprekken, belscripts, de classificatie van leads en de unieke verkoopkenmerken. Ook zaken als doelstellingen, de vertaling naar marktdruk (bijvoorbeeld afspraken en calls), en agenda-indelingen zijn vastgelegd in het handboek.
Het handboek is ook bedoeld om nieuwe medewerkers snel en goed te laten aansluiten op de commerciële aanpak. Dit helpt om de aanpak vast te houden als ik zijn werkzaamheden bij jullie heb afgerond.
Het realiseren van enthousiaste klanten noem ik Klanthousiasme! Klanthousiasme leidt tot omzetgroei. Want enthousiaste klanten blijven langer je klant en ze kopen makkelijker andere producten en diensten bij je; ze kennen je immers al. Bovendien bevelen enthousiaste klanten je aan bij anderen. Deze mond-tot-mondreclame leidt tot nieuwe klanten.
Sales Consulting: “Zelf heb ik een marketing- en online salesachtergrond. Ik heb Ernst-Jan gevraagd om me te helpen bij het bouwen van een commercieel plan waar mijn verkooporganisatie de komende jaren mee vooruit kan. Hier heeft hij geweldig geholpen.”
Consultent; Ernst-jan heeft de RvB van schoonmaakbedrijf CSU ondersteunt met de planvorming wat betreft de commerciële strategie. Hij heeft de verschillende groei elementen samengebracht in een krachtig plan met een heldere storyline. Hiermee kon de RVB de organisatie goed meenemen in de groeiplannen en ambities.
“EJ kenmerkt zich door zijn expertise op een breed speelveld van commercie en ondernemend handelen enerzijds en door zijn uitgesproken manier van verbinden anderzijds. Voor mij persoonlijk is hij daardoor een echte sparringpartner. EJ weet nieuwe en frisse inzichten te brengen, vraagt goed door naar de echte pijn en doelen. Vervolgens bijt hij zich vast. Dat levert stevige gesprekken op die echt het verschil maken tussen een quick fix en een duurzame aanpak bij het bereiken van je commerciële doelstellingen”