“Ik geloof dat verkopen is als een productieproces: combineer de juiste mensen, de juiste werkwijze, het juiste gereedschap en de juiste instelling met goed salesleiderschap. Het eindproduct: omzetgroei.”
Doelstellingen en een plan
Hoe werkt dat dan? Voor meer omzet moet je aan de slag. Het begint met het vaststellen van haalbare doelstellingen. Dit leidt tot focus en maakt de inspanningen en resultaten meetbaar en stuurbaar. Vanuit gerealiseerde klant-omzet-cijfers kijken we terug en maken een analyse. Op basis hiervan bepalen we doelstellingen voor de toekomst en maken een plan om deze waar te gaan maken.
Inzicht en sturing op de klantpiramide is essentieel. We verdelen de klanten op basis van omzet en zo visualiseren en analyseren we de klantpiramide. Dit model van Jay Curry is gebaseerd op de 20/80-regel, deze stelt dat 20% van de klanten 80% van de omzet genereren.
Ook introduceerde Curry drie elementen welke omzetgroei bepalen. Deze vormen de basis van het commerciële plan.
In deze hal beheren we de bestaande klanten. De start is een analyse en indeling van de bestaande klantpiramide. Voor het beheren van bestaande klanten worden drie productielijnen ingesteld met concrete acties en processen:
1) Klantbehoud. We willen ervoor zorgen dat bestaande klanten blijven en enthousiast worden. Dit valt of staat met het geven van de juiste aandacht. De juiste aandacht geven doe je ‘met het hart, met het hoofd en met de handen’.
2) Klantgroei. Enthousiaste klanten kunnen wel tot 20% in omzet groeien. Dit bereik je door een gerichte aanpak: 1) meer verkopen 2) vaker verkopen en 3) andere producten of diensten verkopen.
3) Klantrendement. Verdienen we geld aan klanten? Betalen klanten wel? We maken per klantgroep een analyse en een plan om niet-rendabele klanten rendabel te krijgen. Als dat niet lukt, zullen we ook afscheid moeten durven nemen om zo ruimte vrij te maken voor nieuwe klanten.
In deze hal wordt gewerkt aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit gebeurt in 3 stappen:
1) Leadgeneratie. Met het salesteam en het marketingteam gaan we aan de slag om bestaande leadgeneratiekanalen te optimaliseren en waar nodig nieuwe toe te voegen. Denk hierbij aan aanbevelingen van bestaande klanten (ambassadeurs), leads vanuit de website en online netwerken, leads via medewerkers, leads vanuit zakelijke netwerken, leads vanuit marketingcampagnes en leads die je zelf vergaart.
2) Salesfunnel. Als we eenmaal concrete leads hebben, willen we deze natuurlijk optimaal omzetten naar nieuwe klanten. Hiervoor richten we de salesfunnel in, ook wel de verkooppijplijn. Het is van belang om dit proces zo optimaal mogelijk in te richten en te sturen.
3) Verbinden. Wanneer een nieuwe klant ‘ja’ heeft gezegd, is het belangrijk om die klant goed te verbinden met de organisatie. Een nieuwe klant zoekt vertrouwen en bevestiging van zijn keuze. Dit is des te meer het geval wanneer de klant overstapt van een jarenlange relatie met jouw concurrent. Belangrijk is een helder implementatieplan en een optimale ‘koopbeleving’.
De belangrijkste taak van de salesmanager is het succesvol maken van het salesteam. De verkoopdoelen van de salesmanager zijn immers een optelsom van de individuele doelen van de verkopers binnen het salesteam. Eigenlijk is de salesmanager net als een voetbalcoach: het draait om het team van spelers, zij spelen de wedstrijd op het veld en maken het resultaat.
De rol van de salesmanager is gericht op:
Productontwikkeling is van essentieel belang voor de groei en continuïteit van elk bedrijf. De behoeften van klanten zullen zich immers blijven ontwikkelen. Het is dan ook noodzakelijk dat je met jouw organisatie je producten en diensten doorlopend blijft ontwikkelen. Zo blijf je relevant voor klanten, nu en in de toekomst.
Ga uit van bestaande klanten als basis voor productontwikkeling
De praktijk is dat productontwikkeling veelal langs de as van bestaande klanten loopt. Door goed te luisteren naar je bestaande klanten en de juiste vragen te stellen, kun je de juiste keuzes maken wat betreft productontwikkeling en investeringen. Door in te spelen op (nieuwe) behoeften van enthousiaste klanten ontwikkel organiseer je je productontwikkeling op een effectieve manier. De methode van productontwikkeling heeft vele voordelen:
De bewezen methode op een duidelijke en overzichtelijke manier op papier (170 blz.).
Je hebt een plan nodig om commerciële doelstellingen te halen. Het boek ‘De OmzetFabriek’ geeft je dit plan. Aan de hand van de drie basiselementen van omzetgroei: klantbehoud, klantgroei en nieuwe klanten werven, legt Ernst-jan zijn aanpak uit. Verkoop met het verkoopteam en de klant centraal.
Interim sales manager: De Dozenhal is toonaangevend in de handel in gebruikte en nieuwe kartonnen dozen voor de B2B-markt. Zij onderscheiden zich door duurzame inkoop van gebruikte en restantpartijen nieuwe dozen. Zo dragen daarmee bij aan een circulaire economie. Daarnaast biedt de Dozenhal via transparante bestelwebsites ook dozen op maat aan welke in eigen productie worden vervaardigd. Ook de logistiek voert het bedrijf vrijwel volledig in eigen beheer uit.
Ernst-jan heeft de uitvoerende leiding gepakt over commerciële en operationele werkzaamheden en teams. Hij heeft de directie geholpen in het proces van verkoop van de onderneming door Marktlink. Hier heeft Ernst-jan de informatievoorziening voor zijn rekening genomen en directie breed ondersteunt bij dit intensieve proces. ” Ernst Jan is een zeer plezierig persoon om mee samen te werken. Heeft verstand van zaken en kan snel schakelen wanneer nodig. In ons geval van interim sales manager naar begeleiden verkoop onderneming en weer terug naar interim sales manager. echt top”.
Verkoop coach: Lift intermediair helpt lifteigenaren zoals woning corporaties, VVE’s, bedrijven, overheid- en zorginstellingen en gemeenten met onafhankelijk en slim liftadvies. Ze verzorgen conditiemetingen, projectbegeleiding en liftbeheer. De inzet van de specialisten van Liftintermediair leidt altijd tot besparing van kosten van het liftonderhoud.
“Wij werken op een prettige manier samen met Ernst-Jan. Hij ondersteunt onze adviseurs bij hun sales activiteiten en daarnaast gebruiken wij hem regelmatig als sparringpartner binnen onze directie. Door zijn ervaring en duidelijke visie heeft onze samenwerking geleid tot nieuwe inzichten en een verder ontwikkeling van ons bedrijf. Zoekt u een verkoop coach of een sparringpartner met een eigen visie en mening dan kan ik u Ernst-Jan zeker aanbevelen!”
Sales coaching: YourSurprise is een online webshop met eigen productie en meer dan 300 medewerkers. Ze verkopen wereldwijd gepersonaliseerde cadeaus via 28 websites. Met deze gepersonaliseerde cadeaus realiseren ze mooie / bijzondere (geef)momenten voor hun klanten. De verkoop richt zich primair op consumenten. Ernst-jan heeft het B2B team geholpen met een plan van aanpak om in de zakelijke markt substantiële groei te realiseren.
“Ernst-Jan heeft bij ons (YourSurprise) een half jaar advies en ondersteuning gegeven bij de herinrichting van ons B2B team. Met een heldere methodiek, een mensgerichte aanpak, maar ook een directe, commerciële mindset heeft hij een waardevolle bijdrage geleverd aan het team. Hierdoor zien we direct al verbeterde resultaten en hebben we veel vertrouwen in toekomstig succes! ”.