Salesvaardigheden ontwikkelen

Uit bestaande salesteams valt vaak meer resultaat te halen. Een effectieve manier om het rendement te verhogen is door bestaande teams sales training en sales coaching te geven.

Timeline schematisch

Salesproces optimaliseren

Optimaal ingerichte salesprocessen verhogen de efficiëntie en behaalde resultaten. Een ervaren sales coach helpt bij het meetbaar inzichtelijk maken van het verkoopproces.

Meetbare commerciële doelstellingen

Cijfers, inzichten en analyse als rode draad bij een data gedreven aanpak in het verbeteren van salesprestaties. Concrete commerciële doelstellingen zorgen voor meetbaar meer groei.

Meer salesomzet door persoonlijke groei

Met een gestructureerd salesproces en een gedreven salesorganisatie kan ieder bedrijf meer gezonde omzetgroei realiseren en enthousiaste klanten voor zich laten werken. De OmzetFabriek helpt bedrijven om hun verkoopprocessen en salesteams succesvol(ler) te maken.

Sales coaching is een traject, niet iets dat eenmalig wordt gedaan. Samen met een goede sales coach ga je jouw actuele verkoop situatie in stapjes verbeteren. Er ontstaat samenwerking, vertrouwen en kennis van de situatie. Concrete actuele verkoopkansen en klantcases worden besproken. Soms moeten er persoonlijke vaardigheden verbeterd worden en is gedragsverandering noodzakelijk. Een paar uurtjes per week of maand is genoeg. De jarenlange ervaring van een salescoach biedt commercieel talent meer inzicht, grip en kansen om hun verkoopresultaat te verhogen. Door regelmatige sales coaching blijft de geleerde aanpak en werkwijze beter hangen en kan er direct en concreet bijgestuurd worden.

Een sales coach focust enerzijds op de activiteiten die je moet uitvoeren om de verkoop doelstellingen te halen. Anderzijds combineert een sales coach je persoonlijkheid en kwaliteiten met je markt, de producten/diensten die je verkoopt om tot een effectieve persoonlijke verkoop aanpak te komen. Hierbij gebruikt een verkoopcoach middelen als opleiding, training, structuur en het delen van ervaringen.

Sales coaching helpt je verder bij vragen zoals:

  • Hoe vergroot ik mijn persoonlijke verkoop effectiviteit?
  • Hoe krijg ik meer grip op mijn verkoopkansen en win ik meer deals?
  • Hoe hou ik focus op new business?
  • Hoe kom ik aan de juiste leads?
  • Wat moet ik doen om succesvoller te zijn in sales?
  • Wat is mijn optimale verkoopaanpak

Als organisatie is een goed functionerend verkoopteam onmisbaar. Zij creëren omzet, halen nieuwe klanten binnen en voegen waarde toe binnen het bedrijf. Om die reden is de persoonlijke ontwikkeling van salesvaardigheden dé manier om meer omzet te halen uit bestaande salesteams.

Start vandaag met Sales Coaching

Ontwikkelen van salesvaardigheden door een salescoach

Salesteam

Verkopen is een vak

Succesvoller verkopen valt te trainen. De salesvaardigheden ontwikkel je door persoonlijke aandacht te combineren met de kennis en ervaring van een salescoach. De juiste energie, salestechnieken en vaardigheden brengt een salescoach mee zodat jouw team meer salesresultaten gaat behalen

Organisatie

Ondersteuning vanuit de organisatie

Organisaties geven de ruimte om klantgerichter te werk te gaan en bestaande processen optimaal in te richten. Zo werken salesteams en organisaties samen aan het verbeteren van klantervaring. Tevreden klanten als ambassadeur voor het bedrijf.

Leiderschap

Goed verkoopleiderschap

Elk team heeft leiderschap nodig. Hij of zij zal het gedrag van het team moeten ondersteunen en sturing geven aan het team richting het commerciële doel.

Hier coachen wij salesteams

Voor wie is sales coaching?

Sales coaching is voor salesprofessionals/ verkopers van alle leeftijden. Je bent immers nooit te oud om te leren en te reflecteren op je bestaande verkoopaanpak. Sales coaching is ook waardevol voor zelfstandig ondernemers die meer uit hun bestaande klanten willen halen en nieuwe klanten willen binnenhalen. Juist omdat verkopen niet alle aandacht heeft, is het inhuren van een salescoach een goede investering. Deze helpt bij het optimaliseren van de verkoopaanpak om zo gezonde omzetgroei te realiseren.

Voor een salesmanager of verkoopdirecteur is het inzetten van sales coaching een waardevolle tool. Vaak ontbreekt het aan tijd om zelf proactieve coaching naar het team en de individuele verkopers te organiseren. De inzet van een salescoach helpt de effectiviteit van salesorganisatie te verhogen. De salesmanager “gebruikt” de salescoach als verlengstuk om zijn visie, plan en aanpak te implementeren naar de verkooporganisatie.

Mijn visie op sales ontdek je hier

Een succesvol verkoopteam door sales coaching

Gezonde omzetgroei wordt behaald door het beheren van bestaande klanten en werven van nieuwe klanten. De basis hiervoor is een succesvol verkoopteam, verkooptraining kan hier bij helpen. Door de inzet van verkooptraining zet je een waardevolle stap om het verkoopteam en de verkoopaanpak te ontwikkelen.

Zo worden commerciële doelstellingen behaald voor de korte en lange termijn. Een succesvol verkoopteam is het resultaat van een juiste verkoopaanpak in combinatie met steun vanuit de organisatie, goed verkoopleiderschap en natuurlijk de kracht van het verkoopteam zelf.

De verkooptraining richt zich vooral op het binnenhalen van nieuwe klanten, met focus op:

1. Het optimaal inrichten van de verkoop pijplijn.

Wat zijn de cruciale stappen om van lead tot deal te komen? Welke scoringskans geven we de benoemde verkoopkansen? Als verkoopcoach maak ik de “black box” verkoop inzichtelijk, meetbaar en stuurbaar op individueel niveau. De concrete verkoopdoelstellingen worden vertaald in de activiteiten van de verkooppijplijn. Zo wordt inzichtelijk hoeveel nieuwe klanten, offertes en verkoop contacten nodig zijn om de verkoopdoelstellingen te halen. Als startpunt worden de bekende verkoopkansen vastgelegd en gevalideerd.

2.Het bewaken en verder helpen van verkoopkansen in de sales pijplijn.

Als verkoopcoach bewaak ik mede de verkoopkansen en help het verkoopteam om deze te verzilveren. Er moet altijd een next step zijn! Zonder ligt de verkoopkans stil en de scoringskans dus ook. Als verkoopcoach help ik concreet om lopende verkoopkansen in beweging te houden en steeds verder op te warmen met als doel een offerte die leidt tot een gewonnen deal. De sales coaching is maatwerk en richt zich op zaken als: het optimaal voorbereiden en voeren van het verkoopgesprek; het vertalen van USP’s in klantvoordelen en het wegnemen van twijfelpunten bij potentiële klanten; en ondersteunende acties om kansen in beweging te houden.

3. Het vullen van de verkoop pijplijn met nieuwe leads.

“Hoe meer relevante verkoopkansen in de pijplijn, hoe groter de kans op succes”. Als verkoopcoach help ik met het structureel vinden van nieuwe relevante leads. Het gaat hierbij om online en offline leadgeneratie voor de juiste doelgroep.

  1. Online leadgeneratie door het optimaliseren van de website.
  2. Online leadgeneratie door inzet LinkedIn en andere social.
  3. Offline lead generatie.

Meer over mijn aanpak in het boek: De Omzetfabriek

Verkoop training in uw organisatie?

Elke organisatie is anders en heeft andere behoeften. Met mijn gestructureerde en gepersonaliseerde aanpak kunnen we samen kijken wat het beste bij jouw organisatie past. Weten hoe jij meer omzet kan maken? Neem vrijblijvend contact op.

Contact opnemen

Bellen Helpt!

Hoeveel new business-afspraken heeft je verkoopteam per week? De praktijk is, als je eerlijk naar ieders agenda kijkt, dat dit aantal vaak te laag is. De marktdruk mag dus omhoog. Verkopers hebben vaak wel voldoende leads, maar weten die niet om te zetten naar afspraken. Terwijl die afspraken zó belangrijk zijn. Afspraken leiden tot verkoopgesprekken en zijn daarmee een belangrijke stap om van prospects klanten te maken.

Je krijg meer afspraken in je agenda door te bellen! Dit vinden veel verkopers nog steeds lastig. Ze schuiven het bellen van prospects voor zich uit en hebben excuses om andere dingen te doen (vaak voor bestaande klanten). Als sales coach zorg ik voor vaste bel-momenten met het verkoopteam en help met het succesvol proactief bellen naar leads.

Whitepaper - Bellen voor afspraken helpt

In het onderstaand Whitepaper legt Ernst-jan uit hoe bellen zorgt voor nieuwe klanten. Door middel van een duidelijke handleiding inclusief belscript, beschrijft hij het proces van A tot Z.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Commerciële resultaten verbeteren

Heeft u behoefte aan een sales coach voor het sales team, of een coach voor jezelf als ondernemer die zich inzet om de commerciële organisatie en de verkoop resultaten te verbeteren? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Contact

Dit zeggen klanten over de OmzetFabriek

Verkoop coaching; Buffel groep is sterk in renovatie, transformatie en onderhoud van zakelijk vastgoed. Ze bieden een unieke ‘one stop shop’ oplossing voor vastgoedbeheerders, investeerders en eigenaren.

“Ernst-jan helpt als verkoopcoach met het inzichtelijk krijgen waar onze pijnpunten in het verkoopproces liggen en deze bij te sturen. Hierdoor hebben wij onze winratio flink kunnen verhogen.

Ernst-jan is de spiegel die je nodig hebt om goed naar jezelf te kijken en te zien waar je vast loopt.”

Tjalle Brouwer | Directeur

Coach van de ondernemer; XLW Solutions is een ICT bedrijf dat een platform heeft ontwikkeld welke op eenvoudige wijze al je online communicatie processen verbindt. Er is geen verkoop organisatie, de eigenaren doen de verkoop zelf. Hier wilden ze zichzelf verder in ontwikkelen om groei te versnellen. Op maandelijkse basis is er een coaching sessie met focus op commerciële onderwerpen en uitvoer van afgesproken acties. Vanuit zijn achtergrond en ervaring biedt Ernst-jan hier ook bredere coaching rond het ondernemerschap.

XL-Websolutions

Sales coaching; MoreStorage is dé logistiek partner voor (internationale) handelaren en e-commerce ondernemers. Ze bieden wij oplossingen op het gebied van: webshop-logistiek, actie-logistiek, voorraad outsourcing, calamiteiten-logistiek en warehousing & distributie.

“Ernst-jan helpt als verkoopcoach met inzicht geven in resultaten, houdt grip op de lopende acties en weet de verkopers telkens te stimuleren om de doelstellingen te behalen.

Ernst-jan is voor ons de persoon die de doelen op groei realiseert en onze mensen in hun kracht neer kan zetten.“

Eddy Zegwaard | Ondernemer