Geplaatst op 9 oktober 2024 - door Ernst-jan
Veel ondernemers ervaren aanzienlijke weerstand bij het overwegen van een tariefsverhoging. Een essentiële factor voor een succesvolle tariefsverhoging is dat je jouw nieuwe tarief kan verantwoorden aan je klant(en). Het periodiek aanpassen van je prijzen is heel normaal: een marktconform tarief stijgt namelijk periodiek, al is het maar vanwege de jaarlijkse inflatie.
Indexeer minimaal één keer per jaar de prijzen die je hanteert naar je klanten. Je kunt hier de prijsontwikkeling in de markt of specifiek in jouw markt als uitgangspunt nemen. Deze prijsontwikkeling wordt uitgedrukt in een prijsindex. Hier zijn er vele van. Kies een prijsindex die bij je product/dienst past. Je kunt hierover veel informatie vinden op de websites van het CBS en KvK. De bekendste zijn die van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), deze biedt verschillende indexen zoals:
Een goed en veel gekozen moment voor een tariefverhoging is een aankondiging aan het eind van het jaar. Zorg wel dat je aan je klanten kunt uitleggen wanneer, waarom en hoe je de prijzen verhoogt. Zet deze informatie in de algemene voorwaarden of voeg ze toe aan de offerte / opdracht. Als je prijzen jaarlijks gaat verhogen, kies dan steeds voor dezelfde index en periode. Dat is wel zo duidelijk naar de klanten. Het communiceren van je tariefverhoging kan je bespreken, maar het op papier zetten maakt het sterker en professioneler; bovendien heb je met een e-mail iets concreets om naar te verwijzen.
Een voorbeeldbrief die je aan het einde van het jaar naar je klanten kan sturen:
Beste relatie,
Middels deze brief willen wij u informeren over de prijsverhoging die wij per 1 januari 2025 doorvoeren.
Wat is het nieuwe tarief?
Wij verhogen het huidige tarief van onze dienstverlening met 4%.
Toelichting
Bij het bepalen van onze tarieven kijken we goed naar de marktontwikkeling. Belangrijke factoren hierin zijn de inflatie (de stijging van onze kosten van inkoop) en de ontwikkeling van de loonkosten.
· Volgens gegevens CBS staat de gemiddelde inflatie (consumenten prijsindex cijfer) over het derde kwartaal van 2024 op 3,6 procent.
· De loonkosten zijn flink gestegen, in het derde kwartaal van 2024 zijn de cao-lonen met 6,8 procent toegenomen, aldus het CBS.
Ondanks onze efficiënte bedrijfsvoering kunnen we er niet omheen de tarieven voor de dienstverlening te indexeren. Wij vragen uw begrip in deze. Om u tegemoet te komen kiezen we voor een beperkte verhoging.
Heeft u vragen?
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
Op een inspirerende, praktisch en humorvolle wijze bewustwording rond klantgerichtheid en klanthousiasme ontwikkelen? Begin vandaag nog met het verhogen van jouw verkopen. Aan de hand van de praktische tips hierboven óf door een vrijblijvende kennismaking met Ernst-jan en de Omzetfabriek.
Elke organisatie is anders en heeft andere behoeften. Met mijn gestructureerde en gepersonaliseerde aanpak kunnen we samen kijken wat het beste bij jouw organisatie past. Weten hoe jij meer omzet kan maken? Neem vrijblijvend contact op.