Kennisbank

Je gunfactor vergroten

Geplaatst op 6 maart 2023 - door

Quote omdenken en communicatie

De gunfactor tijdens salesgesprekken is de mate waarin een verkoper positief of sympathiek wordt beoordeeld door potentiële klanten. Het is belangrijk om deze factor in acht te nemen tijdens verkoopgesprekken, omdat het kan bijdragen aan de kans dat de klant uiteindelijk met de verkoper in zee gaat. Wist je dat jouw persoonlijke gunfactor invloed heeft op 80% van de zakelijke beslissingen? Of iemand je een opdracht gunt, hangt namelijk af van hoeveel hij of zij je mag. Gelukkig kun je je gunfactor verhogen!

Hoe verhoog je je gunfactor?

  • Begin met luisteren.

Als je de gunfactor van iemand wilt verhogen, moet je oprechte interesse tonen in je potentiële klant. Het gaat niet om wat jij wilt verkopen, maar om wat de ander nodig heeft. Luister goed naar wat de ander zegt, stel open vragen en moedig aan tot meer informatie.

  • Investeer in de relatie.

Een sterke relatie ontstaat niet vanuit één contactmoment. Neem daarom de tijd om te investeren in je relatie met de ander. Hoe meer tijd en moeite je erin steekt, hoe meer de ander ook voor jou openstaat.

  • Geef zelf ook iets weg.

Vergeet niet dat je zelf ook moet geven om iets te kunnen ontvangen. Verras je prospect bijvoorbeeld met een boek of artikel waarvan je weet dat hij of zij erin geïnteresseerd is. Laat zien dat je hebt geluisterd en toon oprechte interesse. Als je zelf iets weggeeft, hebben mensen het idee dat ze iets terug moeten doen. Daardoor zijn ze sneller geneigd om ook bij jou iets te kopen.

  • Wees consistent.

Zorg dat je consistent bent in je presentatie. Dat zorgt voor herkenning en betrouwbaarheid. Dat betekent dat je op LinkedIn, op je website, maar ook in real life consistent moet overkomen.

  • Wees attent.

Zorg ervoor dat je op belangrijke momenten aan de ander denkt. Besteed bijvoorbeeld aandacht aan verjaardagen, geboortes, verhuizingen en zelfs het overlijden van dierbaren. Onthoud de namen van je klanten en hun familieleden. Geef ook aandacht tijdens feestdagen, vakanties, nieuwe banen, etc. Je kunt deze ‘specials’ zelf nog aanvullen.

  • Kom afspraken na.

Als je iemand belooft om iets te doen, zorg er dan voor dat je je huiswerk goed doet. Lever geen standaardoplossing, maar maatwerk. Laat zien dat je hebt geluisterd en meegedacht. Wanneer jij je best doet voor de ander, zal de ander ook sneller zijn best doen voor jou.

  • Creëer gezamenlijkheid.

Zoek naar overeenkomsten die je hebt met de ander, zoals een hobby, netwerk, team of gedachtegoed. Dit vergroot je kans op een goede gunfactor. Een gezamenlijke passie of doel maakt dat je sneller voor elkaar openstaat en elkaar iets gunt.

De eerste indruk gebruiken om je gunfactor te verhogen

De eerste indruk die je achterlaat is ontzettend belangrijk. Je krijgt namelijk maar één kans om die eerste indruk te maken, en uit onderzoek blijkt dat die indruk veel belangrijker en blijvender is dan latere indrukken. Een eerste indruk wordt al gevestigd binnen zeven seconden. Daarvan is 55% gebaseerd op uiterlijk, 38% op de stem en de lichaamstaal die je uitstraalt en slechts 7% op kennis. Het gaat er dus niet zozeer om wat je zegt, maar vooral om hoe je je gedraagt en hoe je met anderen omgaat.

6 tips van een salescoach voor een goede eerste indruk

Om een goede eerste indruk te maken, is het daarom belangrijk om goed voorbereid te zijn. Dit bepaalt mede je gunfactor. Hier zijn een aantal tips:

Dus, het is belangrijk om goed voorbereid te zijn en je gunfactor te vergroten. Hier zijn een aantal handige tips voor:

  • Begin het kennismakingsgesprek op een goede manier.

Geef een stevige handdruk, kijk de ander vriendelijk aan en geef een compliment. Dit zorgt voor een positieve toon. Neem ook de tijd om jezelf kort voor te stellen, maar niet langer dan 30 seconden. Anders kan de aandacht van je klant verslappen.

  • Zorg dat je er verzorgd uitziet.

Het is bewezen dat mensen met een verzorgde en aantrekkelijke uitstraling een hogere gunfactor hebben. Stem je kleding af op je gesprekspartner, zodat hij of zij zich in jou kan herkennen.

  • Laat zien dat je goed voorbereid bent.

Een goede voorbereiding laat zien dat je serieus bent en zorgt voor snellere acceptatie en betere antwoorden. Bekijk vooraf de website en LinkedIn van je gesprekspartner en weet wat er speelt in de branche. Benoem ook direct een duidelijke gesprekstructuur/agenda.

  • Natuurlijk is het ook belangrijk om tijdens het gesprek goed op te letten.

Kom niet te laat, kauw geen kauwgom, kijk niet op je telefoon en zet deze op stil gedurende het gesprek. En heb geen vervelende tic zoals aan je haar of gezicht zitten of je neus peuteren.

  • Onthoud dat een gesprek niet alleen uit woorden bestaat, maar ook uit lichaamstaal.

Zorg dus dat je actieve lichaamstaal inzet. Praat bijvoorbeeld met je handen en let op de lichaamstaal van je gesprekspartner. Spiegelt hij of zij jouw lichaamstaal? Dan is het een goed gesprek.

  • Wees vooral jezelf en gebruik geen aangeleerd gedrag of trucjes.

Dit valt namelijk snel op en kost alleen maar energie. Doe dus de dingen die goed bij jou passen. Ben je nerveus? Spreek dat dan uit. Eerlijkheid wordt vaak gewaardeerd.

Onthoud dat niet alleen de eerste indruk telt, maar ook de tweede, derde en zelfs tiende indruk. Het is dus belangrijk om te waarmaken wat je tijdens het kennismakingsgesprek hebt beloofd. Hopelijk helpen deze tips je om je gunfactor te vergroten en succesvolle gesprekken te voeren!

Verhoog je verkoop met de Omzetfabriek

Op een inspirerende, praktisch en humorvolle wijze bewustwording rond klantgerichtheid en klanthousiasme ontwikkelen? Begin vandaag nog met het verhogen van jouw verkopen. Aan de hand van de praktische tips hierboven óf door een vrijblijvende kennismaken met Ernst-jan en de Omzetfabriek.

  • Bekijk de privacyverklaring voor onze omgang met gegevens.