Geplaatst op 20 november 2023 - door Ernst-jan
Indexeer minimaal één keer per jaar de prijzen die je hanteert naar je klanten. Je kunt hier de prijsontwikkeling in de markt of specifiek in jouw markt als uitgangspunt nemen. Deze prijsontwikkeling wordt uitgedrukt in een prijsindex. Hier zijn er vele van. Kies een prijsindex die bij je product/dienst past. Je kunt hierover veel informatie vinden op de websites van het CBS en KvK. De bekendste zijn die van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), deze biedt verschillende indexen zoals:
Zorg wel dat je aan je klanten kunt uitleggen wanneer, waarom en hoe je de prijzen verhoogt. Zet deze informatie in de algemene voorwaarden of voeg ze toe aan de offerte /opdracht. Als je prijzen jaarlijks gaat verhogen, kies dan steeds voor dezelfde index en periode. Dat is wel zo duidelijk naar de klanten.
Beste relatie,
Middels deze brief willen wij u informeren over de prijsverhoging die wij per 1 januari 2024 doorvoeren.
Wat is het nieuwe tarief?
Wij verhogen het huidige tarief van onze dienstverlening met 3 %.
Toelichting
Bij het bepalen van tarieven kijken we goed naar de marktontwikkeling. Belangrijke factoren hierin zijn het consumentenprijsindex (de inflatie) en de ontwikkeling van de loonkosten. De inflatie is het derde kwartaal van 2023 sterk afgevlakt. Dat de inflatie terugloopt heeft vooral te maken met het feit dat de energieprijzen veel lager liggen dan een jaar geleden. Dat heeft een sterke invloed op de afvlakking van de inflatie en geeft een vertekend beeld. De inflatie exclusief energie ligt op 5,1 procent, meldt het CBS. De lonen zijn fors gestegen. De Cao-lonen en contractuele loonkosten stegen in het derde kwartaal van dit jaar met 6%. Wij kunnen er dan ook niet omheen om de tarieven voor de dienstverlening te indexeren. Om u tegemoet te komen kiezen we voor een beperkte verhoging.
Heeft u vragen?
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
Op een inspirerende, praktisch en humorvolle wijze bewustwording rond klantgerichtheid en klanthousiasme ontwikkelen? Begin vandaag nog met het verhogen van jouw verkopen. Aan de hand van de praktische tips hierboven óf door een vrijblijvende kennismaking met Ernst-jan en de Omzetfabriek.
Elke organisatie is anders en heeft andere behoeften. Met mijn gestructureerde en gepersonaliseerde aanpak kunnen we samen kijken wat het beste bij jouw organisatie past. Weten hoe jij meer omzet kan maken? Neem vrijblijvend contact op.